Despre prelungirea mandatului şefului SMAp, generalul Nicolae Ciucă, la emisiunea Jurnal militar difuzată de Radio România Actualităţi pe data de 29 decembrie.
Cristi Dumitraşcu: Trecem la următorul subiect de actualitate militară. Preşedintele Iohannis a hotărât ieri, în CSAT, prelungirea mandatului de şef al Armatei, de şef al Statului Major al Apărării, generalului Ionel Nicolae Ciucă. În decretul semnat ieri, aceasta este hotărârea, deşi ministrul apărării naţionale a propus un alt nume de şef al Statului Major al Apărării. Am încercat să obţinem mai multe păreri pe marginea acestui subiect din partea unor jurnalişti cu experienţă în domeniul militar, dar şi din partea unor analişti militari. Radu Dobriţoiu, colegul nostru de aici, de la Radio România, şi corespondent de război vreme îndelungată, a scris pe blogul personal despre această situaţie, despre procedurile şi prevederile legale şi se pare că decizia de ieri din CSAT a confirmat ceea ce jurnalistul a explicat online.
Ascultaţi mai jos interviul acordat pentru emisiunea Jurnal militar
Generalul Dumitru Scarlat propus şef al SMAp
Radu Dobriţoiu: Pentru început, doresc să precizez că era foarte clar că nu exista, potrivit legislaţiei, niciun candidat care să poată fi propus pentru funcţia de şef al Statului Major al Apărării. Avem patru repere clare: Legea 346 de organizare şi funcţionare a MApN, condiţia de general cu trei stele, candidatul să nu îndeplinească vârsta de pensionare pe perioada mandatului şi, bineînţeles, Constituţia României. Părerea mea coincide cu cea a analistului militar Radu Tudor. Cu un respect enorm pentru dl general Dumitru Scarlat, aduc aminte că dsa nu este nici locţiitor şi nici şef de categorie de forţe.
Prevederi legale
Cristi Dumitraşcu: A fost în trecut. Aceasta l-ar fi putut califica.
Radu Dobriţoiu: Sigur că da, dar legea prevede expres: „trebuie să fie în funcţie”, adică, cum am spus, nu este nici locţiitor şi nici şef de categorie. Aşadar, din punct de vedere legal, nu era eligibil şi, potrivit surselor mele, a fost singura propunere din partea ministrului apărării la CSAT. Ca părere personală, cunoscând cariera generalului Scarlat, este singurul candidat potrivit pentru funcţie. Apreciez însă că orice propunere nu se încadra legal.
Singura soluţie legală a fost prelungirea mandatului actualului şef al Statului Major al Apărării, o decizie permisă de Legea 346 care prevede că numirea şefului Statului Major al Apărării se face de preşedinte, la propunerea ministrului, cu avizul premierului pe o perioadă de patru ani, cu posibilitatea de prelungire cu un an. Acum, preşedintele nu face decât să prelungească cu un an mandatul generalului care a fost deja propus, avizat şi numit, aplicând legea. Legea nu prevede explicit o nouă procedură pentru prelungirea mandatului şefului Statului Major al Apărării, care a fost deja propus de ministru, avizat de premier şi deja numit în funcţie. Nu vorbim de propunere, ci doar de prelungire.
Cristi Dumitraşcu: Radu Dobriţoiu, ca pentru un om cu multă experienţă în domeniu, încerc o ultimă întrebare: dacă ai fi fost preşedintele României ieri şi generalul Nicolae Ciucă ar fi cerut trecerea în rezervă, atunci care ar fi fost varianta câştigătoare?
Prerogativele preşedintelui României
Radu Dobriţoiu: Revin însă la subiectul principal, răspunzându-ţi totodată: prerogativele preşedintelui arată că poate lua decizii în situaţii speciale, iar situaţia specială a fost creată de expirarea în doar trei zile a mandatului actualului şef al Statului Major. Fără a exista o propunere validă din partea ministrului, Armata nu poate rămâne fără comandant. Ca părere personală, decidenţii politici aveau informaţiile despre candidaţi de multă vreme şi, dacă îşi doreau cu adevărat, puteau pregăti un înlocuitor într-un an. Cât va rămâne actualul general în fruntea Statului Major al Apărării, ministrul şi preşedintele pot pregăti mai multe soluţii care să fie totalmente în cadrul legii. În cele din urmă, comandantul suprem al Armatei este preşedintele României.
Trecerea în rezervă a generalului Nicolae Ciucă
Cristi Dumitraşcu: Însă tot nu mi-ai răspuns la întrebare, ce s-ar fi întâmplat dacă generalul Ciucă ar fi cerut trecerea în rezervă? Ar fi trebuit să se aleagă dintre cei propuşi.
Radu Dobriţoiu: Generalul Ciucă sunt sigur că respectă ordinele comandantului suprem, adică ordinele preşedintelui. Generalul Ciucă nu şi-a exprimat dorinţa de a trece în rezervă înainte de încheierea mandatului. Ştim foarte bine, şi într-un interviu pe care ţi l-a acordat ţie, dar şi pentru „Observatorul militar”, a spus că nu va trece în rezervă înainte de încheierea mandatului.
Şedinţa CSAT 28 decembrie 2018
În continuarea interviului pe care l-am acordat pentru emisiunea militară de radio Jurnal militar adaug un articol cu foarte multe informaţii despre şedinţa CSAT din data de 28 decembrie 2018. Un articol semnat de analistul militar Radu Tudor în care aminteşte principalele puncte aflate pe ordinea de zi a şedinţei CSAT din 29 decembrie 2018.
In sedinta CSAT din 28 decembrie, ministrul apararii nationale Gabriel Les a propus presedintelui si celorlalti membri urmatoarele :
– schimbarea generalului Scarlat, seful Reprezentantei Militare a Romaniei pe langa NATO si UE
– schimbarea din functie a sefului Statului Major al Fortelor Terestre, generalul Uifaleanu
– numirea generalului Scarlat in functia de sef al Statului Major al Fortelor Terestre
– numirea, in aceeasi sedinta, cu alta decizie, a generalului Scarlat ca sef al Statului Major al Apararii, in secunda 2 dupa numirea ca sef al SMFT (pozitie necesara pentru eligibilitatea la sefia SMAp). Adica doua numiri in doua functii ierarhice, in aceeasi clipa
– numirea generalului Uifaleanu in functia de sef al Reprezentantei Militare a Romaniei la NATO si UE.
Decizia finală a preşedintelui României Klaus Iohannis
Avand in vedere ciudatenia legislativa si administrativa ca un militar de cariera sa fie numit in doua pozitii cheie in Armata Romana la distanta de cateva minute, presedintele CSAT a refuzat acest demers initiat de ministrul apararii.
La momentul propunerii ca generalul Scarlat (un militar de cariera, un om bine pregatit, competent) sa devina sef al Statului Major al Apararii, acesta detinea inca functia de sef al Reprezentantei Militare de la Bruxelles. Fapt care in facea (si il face inca) neeligibil pentru sefia SMAp.
Radu Tudor: s-a încercat „o tzukahara legislativa”
O tzukahara legislativa in care intai sa-l numesti seful Fortelor Terestre prin alt decret imediat in alta functie era de neconceput. E ca si cum cineva ar fi numit si secretar de stat si ministru in aceeasi sedinta politica. Desi rigorile militare sunt mult mai stricte decat cele civile, am dat acest exemplu doar pentru a intelege absurdul situatiei.Avand in vedere imposibilitatea din punct de vedere legal de a da curs propunerilor ministrului apararii, presedintele a semnat decretul pentru prelungirea cu inca un an a mandatului generalului Nicolae Ciuca.
Articolul integral semnat de Radu Tudor îl puteţi citi AICI.