Achiziţia corvetelor: ministrul Leş va oferi mâine informaţii

Ministrul apărării naţionale Gabriel Leş va oferi mâine informaţii complete despre derularea – finalizarea – procesului de achiziţie pentru corvetele multifuncţionale. Un proces important de achiziţie pentru Forţele Navale Intră în linie dreaptă.

Ministrul Gabriel Leş a anuţat o conferinţă de presă pe „teme de actualitate” programată pentru mâine, 3 iulie la sediul MApN.

De lăudat este în primul rând că ministrul Gabriel Leş este printre singurii reprezentanţi ai Guvernului României care oferă periodic informaţii prin conferinţe de presă. Dar mâine se va anunţa – probabil – în mod oficial câştigătorul pentru licitaţia pentru construirea de 4 corvete multirol dar şi un program offset pentru upgradarea celor două fregate Regina Maria şi Regele Ferdinand. „Temele de interes” prezentate de ministrul apărării vor include cu siguranţă informaţii despre proiectele de achiziţii pentru Armata României.

Construcţia celor 4 corvete multirol

Se pare că proiectul de achiziţie derulat legal şi corect de MApN a avut în replică o foarte bună coordonare între doi dintre cei trei ofertanţi. Şi precizez de la bun început că sunt presupuneri care se bazează doar pe surse. Presupuneri care pot fi susţinute inclusiv de rezultate.

Damen – olandezii – au încercat să facă presiuni inclusiv în media pentru a-şi susţine oferta. Au cumpărat inclusiv pachetul majoritar de acţiuni de la Şantierul Naval din Mangalia. Probabil că presiunile pe care le face Olanda pentru acceptarea României în Spaţiul Schenghen nu sunt distincte de aceste „manevre”.

Precizez că sunt supoziţii dar în privinţa presiunilor pe anumiţi jurnalişti îmi rezerv sursele – vorbim de Damen şi de grupul de PR angajat pentru România. Nu doresc sa intru în conflict cu cele trei mari grupuri. Dar le rog să îmi permită opinii personale.

Suspendarea achiziţiei

În luna ianuarie, MApN a suspendat procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale construite în România și de modernizare a celor două fregate Tip 22 ale Forțelor Navale (Regina Maria si Regele Ferdinand).

Responsabilii din minister anunțau atunci că au depus o plângere penală la Parchetul Militar, după ce informații despre prețurile oferite de cei trei competitori rămași în cursă au apărut în presă. Potrivit acelor informații, Naval Group împreună cu Șantierul Naval Constanța oferiseră cel mai mic preț, urmat de olandezii de la Damen (Galați) și italienii de la Fincantieri (Brăila și Tulcea).

Momente în procedura de achiziţie a corvetelor

Am avut mai întâi o contestație retrasă de Şantierul Naval Constanţa deţinut de Naval Group (Franţa). În luna februarie se retrage contestaţia (de fapt contestaţie Naval Group Franţa).
Concret, cei trei competitori (Damen, Naval Group, Fincantieri) au depus oferte în cadrul licitaţiei în felul următor: Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa – 1,2 mld EUR; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld EUR; Fincantieri SpA, Italia – 1,344 mld EUR, iar comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toţi competitorii îndeplinesc condiţiile tehnice stipulate în caietul de sarcini. Di acest motiv s-ar fi întocmit un raport în care asocierea Naval Group, Franţa – Şantierul Naval Constanţa este indicată ca fiind câştigătoarea licitaţiei, criteriul de departajare fiind preţul cel mai scăzut. Cifrele au fost aduse în presă de un jurnalist francez.

Un jurnalist francez vine cu informaţii… Se ajunge la o anchetă a procurorilor militari. Ministrul Gabriel Leş răspunde:

„Am fost întrebat dacă informațiile scurse în presă sunt corecte și am spus că da, aceea este ordinea vizavi de preț. Nu m-am antepronunțat. Criteriile de atribuire pentru un astfel de contract nu sunt doar cele care privesc strict prețul cel mai mic. Mai sunt 30% caracteristicile tehnice, 40% integrarea în industria noastră și așa mai departe”.

Jocul „celor mari”

Între timp, într-un joc „de bursă şi de licitaţie” vine şi blochează licitaţia Fincantieri… Procedura de achiziţie pentru cele 4 corvete multirol era deja suspendată din ianuarie 2019. Se „desuspendă” şi iar este suspendată de Fincantieri.

În urmă cu câteva zile Fincantieri îşi retrage contestaţia din instanță. De fapt deschide drumul pentru Naval Group. De ce?

Când trei se cert, doi câştigă. Pe înţelesul tuturor: Fincantieri va colabora cu Naval Group pentru realizarea celor trei corvete. Ambele firme vor avea de câştigat (financiar), Damen a fost izolat şi cei doi au câştigat prin Naval Group licitaţia.

O să avem 4 corvete multirol realizate ca principală paltformă de Naval Group (Franţa). Pentru logistică şi putere de foc: vom avea probabil şi participarea Fincantieri (Italia).

Damen cu „aroganţa” specifică în relaţia cu România va rămâne cu cele două şantiere: Galaţi şi Mangalia unde isi va continua activitatile si contractele existente. Naval Group va repune pe picioare şantierul naval din Constanţa iar produsul final – corveta – va fi dotată probabil cu putere de foc de la Fincantieri.

Doar opinii

Precizez şi subliniez că sunt doar opinii bazate pe anumite informaţii. Acest articol nu este o poziţie oficială. Este o sinteză cu informaţii din surse jurnalistice. În avans îmi cer scuze pentru cele trei mari firme dacă am avut opinii care să le afecteze imaginea.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

*