Amenințarea la adresa comerțului global din Marea Roșie rămâne ridicată, chiar și cu eforturile de a proteja navele comerciale de atacurile militanților Houthi susținuți de Iran, cu sediul în Yemen. Pericolul impus de atacurile permanente ale rebelilor houthi a impus o reacție a Statelor Unite care a format o alianță navală militară pentru a contracara pericolul reprezentat de gruparea susținută de Iran care atacă navele de transport care tranzitează Marea Roșie.
În urma atacurilor Houthi, mulți giganți din transportul maritim au anunțat redirecționarea a sute de nave cu containere departe de Marea Roșie și Golful Aden, optând pentru a traversa în schimb Capul Bunei Speranțe din Africa de Sud. Redirecționarea adaugă o călătorie estimată între 10 și 14 zile, mărind timpul de tranzit cu până la 40%. În consecință, tarifele de transport și costurile asigurărilor au crescut vertiginos, pe măsură ce navele au abandonat una dintre cele mai importante căi navigabile din lume.
Ca răspuns, secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, a anunțat luna trecută formarea Operațiunii Prosperity Guardian, o misiune de securitate multinațională care să asigure tranzitul în siguranță prin regiune, sub egida Forțelor Maritime Combinate existente. Deși Pentagonul a susținut un efort unit format din 20 de națiuni, angajamentul aliaților pare aproape la jumătate ținând cont de țările nominalizate deja. Unii parteneri vor contribui doar cu personal minim, Norvegia trimițând până la 10 ofițeri de stat major, iar Țările de Jos oferind doar doi.
În timp ce Pentagonul a declarat că treptat coaliția o să crească, în prezent din grup nu fac încă parte aliați cheie, inclusiv Turcia, Germania, Egipt, Coreea de Sud și Japonia. Unii parteneri precum Italia, India și Franța au ales să trimită nave în regiune din proprie inițiativă, distanțându-se de umbrela SUA.
Potrivit BBC, Statele Unite, Marea Britanie și alte zece state occidentale i-au avertizat pe rebelii houthi din Yemen că se vor confrunta cu consecințe dacă vor continua să atace navele comerciale în Marea Roșie. Într-o declarație comună, cele 12 țări au cerut încetarea imediată a atacurilor. Cu toate acestea, rebelii houthii au sfidat acest comunicat și au anunțat că vor continua să atace navele pe care le consideră legate de Israel.
Situația din sudul Mării Roșii, vitală din punct de vedere strategic, este acum într-un impas. Strâmtoarea Bab el-Mandeb este o cale navigabilă critică fiind traversată de 15% din comerțul global. Dacă atacurile continuă este posibil ca prețurile petrolului și carburanților să crească iar liniile de aprovizionare să fie afectate.