
Cel mai mare grup de transport maritim din lume, Mediterranean Shipping Company, a anunțat că nu va mai traversa Marea Roșie din cauza unei amenințări sporite de atacuri. Compania franceză CMA a luat o decizie similară la o zi după ce gigantul danez de transport maritim Maersk și compania germană de transport Hapag-Lloyd au suspendat navigarea prin Marea Roșie. Pentru a respinge atacurile rebelilor houthi Statele Unite deplasează în acea regiune două nave de luptă. SUA proiectează o coaliție militară pentru securitatea transporturilor prin Marea Roșie.
Marea Roșie este una dintre cele mai importante rute din lume pentru transporturile de petrol și combustibil. Argumentând că susțin Hamasul prin atacarea navelor care asigură transporturi pentru Israel, rebelii Houthi au lansat rachete și drone asupra vapoarelor care traversează Marea Roșie.
De asemenea, au lansat drone și rachete spre Israel. Statele Unite au anunțat că distrugătoarele sale cu rachete ghidate au doborât în ultimele zile aproximativ 15 de drone lansate de Houthi în Marea Roșie. Vehicule aeriene fără pilot lansate de Houthii au fost doborâte și de o fregată franceză și de un distrugător britanic, nave de luptă aflate în patrulare în Marea Roșie.
Vapoarele care efectuează transporturi prin Marea Roșie sunt puse în pericol de gruparea Houthi din Yemen care atacă din ce în ce mai des navele între strâmtoarea Bab-el-Mandeb și canalul Suez, determinând cele mai mari companii de transport maritim să evite această rută importantă pentru comerțul mondial. Autoritățile portuare din Egipt au anunțat că doar în ultima săptămână 55 de nave cargo au renunțat să traverseze Canalul Suez pentru a ajung în Marea Roșie. Alte 77 de nave care transportă containere de marfă și-au amânat tranzitul prin Suez sau au decis să se îndrepte spre Capul Bunei Speranțe, cu o prelungire a traseului cu 4 săptămâni.
Atacurile cu drone și rachete balistice asupra transporturilor comerciale și militare au determinat Maersk, cea mai mare companie de transport maritim din lume să „oprească călătoriile până la noi ordine” prin strâmtoarea Bab el-Mandeb spre Marea Roșie.
Pentru a asigura securitatea navigaţiei Statele Unite au în zonă două distrugătoare, USS Carney şi USS Mason. Alte trei nave americane din aceeași clasă au primit ordinul ordinul de a intra din Marea Mediterană în Marea Roşie.
„Cu siguranță căutăm să luăm măsuri în acea zonă”, a declarat purtătorul de cuvânt al Pentagonului, generalul de brigadă Patrick , precizând că „Aceasta este o problemă internațională care necesită o soluție internațională.”
Într-un comunicat de presă, referindu-se la situația din Marea Roșie, secretarul american al apărării, Lloyd Austin, a declarat că aceasta este o provocare internațională care necesită acțiune colectivă. Șeful Pentagonului a anunțat înființarea Operațiunii Prosperity Guardian, o nouă inițiativă de securitate multinațională importantă, sub umbrela Forțelor Maritime Combinate, care se concentrează pe securitatea în Marea Roșie.
Operațiunea Prosperity Guardian reunește mai multe țări, inclusiv Marea Britanie, Bahrain, Canada, Franța, Italia, Țările de Jos, Norvegia, Seychelles și Spania, pentru a aborda împreună provocările de securitate din sudul Mării Roșii și Golful Aden, cu scopul de a asigurarea libertății de navigație pentru toate țările și consolidarea securității și prosperității regionale.
Potrivit CNN, Administrația Joe Biden lucrează la formarea unui grup de lucru maritim internațional pentru a contracara atacurile Houthi. Potrivit proiectului, urmează să fie creată o coaliție de 39 de națiuni care se va concentra pe combaterea pirateriei și terorismului în Marea Roșie, pe calea navigabilă prin Bab el-Mandeb și în Golful Aden.