Despre apararea tarii in 2014

Am asteptat sa se diminueze presiunile facute in presa legate de evidenta militara permanenta confundate cu „recrutare” si „incorporare”. Trebuie stiut ca serviciul militar obligatoriu, odata cu trecerea la o armata de profesionisti, nu a fost eliminat ci doar suspendat. Iar obligatia de a tine evidenta militara revine oricarei institutii cu precadere pentru cele care pot avea un rol in situatii speciale sau la mobilizare. Orice tara din NATO trebuie sa aiba o statistica disponibila a sistemului de aparare, inclusiv o evidenta militara a celor ce pot fi recrutati/incorporati la un moment dat. Sunt legi nationale (pe care nu o sa le enumar) dar si prevederi ale Aliantei. Ce inseamna de fapt mentinerea de catre institutii a evidentei militare? Va dau un exemplu pe care il cunosc foarte bine: Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR). In stituatia in care s-ar decreta mobilizarea Radioul public are sarcini specifice si este integrat in intregul sistem de aparare, de raspuns la situatii speciale. Ce s-ar intampla daca aceasta institutie nu ar comunica evidenta militara: toti rezervistii in mod normal sunt obligati ca in termen de 12 ore sa se prezinte la unitatile la care au fost desemnati. Lipsa unei evidente militare conduce la imposibilitatea de a se planifica rolul, functiile si functionarea unei institutii ca SRR intr-o situatia de criza. Pentru ca in timp ce o evidenta militara comunicata la institutiile autorizate va avea ca rezultat un plan de mobilizare la locul de munca (SRR) a rezervistilor, lipsa acesteia va avea ca rezultat „golirea” institutiei la mobilizare in urma plecarii rezervistilor la unitatile de lupta unde au fost desemnati. Similar se intampla la foarte multe institutii.
Vorbind tot despre capacitatea de aparare a tarii din perspectiva evidentei militare nationale: aceasta trebuie optimizata si innoita permanent.

Serviciul militar pe baza de voluntariat

MRAPBun, s-a suspendat serviciul militar obligatoiu. Dar aceeasi lege prevede posibilitatea pentru tinerii care doresc sa execute stagiul militar ca acestia sa ceara voluntar „indeplinirea armatei”. Cunosc foarte multe exemple de tineri care ar dori sa faca stagiul militar voluntar. Din pacate nici legislatia nu stabileste clar acest lucru, mai ales obligatiile statului, dar nici nu exista fonduri necesare. Consider ca aceasta problema ar trebui sa devina una de importanta nationala. Multi, putini, cei care doresc in mod voluntar sa efectueze un stagiu militar trebuie sa primeasca un raspuns pozitiv si sa li se ofere aceasta posibilitate. In plus, acesti voluntari ar trebui incurajati si chiar recompensati. De exemplu prin oferirea pe baza exercitarii serviciului militar a unei solde echivalente cu cea a soldatilor si gradatilor voluntari, cu alte beneficii incluse pe termen lung (servicii medicale, reducerea unor taxe etc.). Consider ca in acest moment Romania are nevoie de o noua baza de rezervisti pentru ca cea veche este „pe cale de disparitie”. Mica sau mare, o astfel de baza de rezervisti va contribui la sistemul de rezerva pentru apararea tarii. Bineinteles ca serviciul militar (voluntar) ar trebui sa fie unul foarte aplicat si distinct de ceea ce a insemnat efectuarea armatei obligatorii inainte de 2007. Dupa o perioada de pregatire – sa zicem de 3 luni – rezervistul ar trebui sa stie nu cum sa mature sau sa faca sectoare ci sa fie capabil sa fie integrat intr-o unitate combatanta pe specializari militare specifice.
Nu ne mai putem permite un raspuns ambiguu si negativ pentru tinerii care doresc in mod voluntar sa efectueze stagiul militar. Iar bugetul apararii ar trebui sa includa fonduri pentru pregatirea de rezervisti. Fie el si limitat, cu restrictie de cifra a celor care aplica, acest fond ar trebui sa existe si sa fie definit clar in bugetul MApN.

Pregatirea rezervistilor

Desi exista cadrul legal, dupa 1990 nu s-a mai facut vreo pregatire pentru rezervisti. Nici pentru ofiterii in rezerva, nici pentru subofiteri sau militari. Tot din ratiuni bugetare. Ceea ce afecteaza in mod negativ capacitatea de aparare a tarii. Am asistat insa la „ridicarea in grad” in rezerva pentru o multime de persoane care au avut mai mult sau mai putin un dram de pregatire militara. Ne aducem aminte inclusiv de colonei in rezerva fara stagiu militar, fara pregatire in domeniu fie ea si la nivel teoretic. Ce inseamna asta? Ne trezim intr-o situatie de mobilizare cu ofiteri rupti total de armata, dar cu menirea (sustinata legal pentru ca sunt ofiteri) de a conduce plutoane, companii, batalioane. Ar trebui regandit si activat sistemul de concentrare militara pentru rezervisti cu o abordare moderna specifica Aliantei Nord Atlantice. De la caporal la colonel in rezerva: toti sunt rupti de ceea ce inseamna in acest moment armata.

O armata activa bine pregatita

MLIRomania dispune in acest moment de o armata foarte bine pregatita. Mica (ca efective) dar solida si cu o comanda foarte buna. Implicarea permanenta a ofiterilor-comandanti in misiuni NATO are ca rezultat in acest moment o structura militara flexibila, capabila sa interopereze eficient si rapid cu orica alta armata din Alianta. De la proceduri si stanag-uri pana la aplicarea ordinelor rapid si cu eficienta. Cu generali experimentati in teatre de lupta. Cu dedicatie si profesionalism dovedite in misiuni extrem de complicate in teatrele de operatii Irak si Afganistan. Insa toate aceste „exercitii” in conditii reale de lupta nu au legatura cu o eventuala lupta pentru apararea teritoriului national. Cu mici exceptii (batalia de la Nassiriyah mai 2004 si angajarea in lupte, in Afganistan, a fortelor pentru operatii speciale sau misiunile externe ale Brigazii de informatii) toate misiunile executate nu au nimic in comun cu o eventuala lupta pentru apararea tarii. Misiunile de patrulare, de sustinere a populatiei civile, de pregatire a noilor armate din Afganistan si Irak, interoprativitatea cu armatele NATO si cu cea americana in astfel de operatii nu ne-au pregatit in mod practic militarii pentru misiuni de lupta in confruntari simetrice. In lupte fata in fata, in angajarea unor tabere militare in confruntari directe, pe acelasi calapod de forte specifice. Mia mult decat atat, participarea la aceste misiuni externe a „profesionalizat” armata pe astfel de operatii prin exercitii permanent, repetate si insistate pe proceduri de acest tip. Au existat aplicatii si exercitii de lupta dar acestea au fost diminuate pentru ca fondurile au fost directionate cu prioritate pentru pregatirea militarilor pentru misiuni de tip mentinere a pacii, impunere a pacii si post-conflict. Un militar disciplinat, bun profesionist, dedicat, care face parte din corpul de elita si activ al Armatei Romaniei dar care de ani de zile s-a concentrat doar pe misuni externe nu este un soldat antrenat eficient pentru o lupta reala cu un inamic similar pe un camp de lupta ce pune fata in fata armate similar dotate si pregatite. Dupa 2001 s-a insistat enorm pe razboiul asimetric lasandu-se intr-o zona de umbra razboiul simetric. Este un punct slab al Armatei Romaniei ce poate fi speculat oricand de un dusman simetric.

O logistica militara adaptata apararii nationale

MIG 21Chiar si tehnica utilizata in acest moment de militarii nostri cei mai buni in Afganistan nu are legatura cu un razboi simetric. MRAP-urile sunt concepute sa reziste la atacuri cu dispozitive explozive improvizate, inclusiv de tipul EFP. Centrele de greutate pentru aceste masini de lupta nu sunt insa adaptate razboiului simetric. Unde vechile TAB-uri pot fi mult mai eficiente. Chiar si cand vorbim de tinutele noi ale militarilor veterani ai teatrelor de operatii: aceste sunt concepute pentru zona de desert.
Sunt armate care au o logistica performanta dar nu au militari atat de buni ca cei ai Romaniei. Un exemplu la indemana este Armata Italiei. Cu o logistica impresionanta dar cu militari evazivi, loiali tarii lor dar indulgenti cand este vorba de rigoarea si disciplina militara si mai ales de curaj.
Armata Romaniei dispune acum de o tehnica de lupta invechita cunoscuta in amanunt de un potential inamic intr-un razboi simetric. Cele mai noi TAB-uri sunt Zimbrii – obositi deja in Irak – iar tancurile TR85 Bizon sunt de generatie veche. Artileria de camp a unitatilor include si piese din primul razboi mondial. Masina de lupta a infanteriei, prezentata frecvent in parade, are probleme cu partea de deplasare (senile etc.), apararea antiaeriana se bazeaza pe o logistica invechita iar „noile rachete” intrate in dotarea Armatei Romaniei este departe de ce am avea nevoie. Artileria de coasta este aceeasi de dinainte de 1975. Aeroporturile militare nu sunt unele dedicate decat in foarte mica masura. MIG-ul 21 Lancer ramane fara resurse de zbor. Dar suntem foarte bine pregatiti pentru transport aerian mediu si lung curier. Din aceasta perspectiva probabil ca ne vom domina dusmanii daca le vom parasuta o cantitate enorma de votca si ne vom lupta cu ei a doua zi.
Romania are nevoie pentru aparare, in acest moment, de artilerie anti-tanc, artilerie moderna, de blindate de lupta, de tancuri si mai ales de avioane multirol. Cu un buget minim ar putea fi intarita componenta de informatii mlitare cu rezultate efective si de mare importanta intr-o lupta simetrica. Este probabil singurul domeniu in care Afganistanul si Irakul au contribuit efectiv la pregatirea pentru apararea tarii. In ultimii 10 ani toti banii MApN au fost directionati cu precadere spre misiunile NATO. Insa trebuie sa stim ca, in cazul unui atac „simetric” asupra Romaniei, prima brigada NATO poate ajunge intr-un termen de „pana la 30 de zile”. Ca au ajuns deja canadienii cu niste F-18, ca vin americanii cu o brigada aeropurtata mai devreme, rezultatul unei lupte directe poate fi cunoscut chiar si intr-o saptamana. Mai ales ca Rusia a anuntat ca va „dota” flota de la Marea neagra cu 2 nave de asalt Mistral (traiasca Franta!).

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

*