Pericolul descentralizarii SMURD si a serviciului de Ambulanta

O eventuala descentralizarea SMURD si a serviciului de Ambulanta va conduce la ineficienta sitemului medical de ajutor rapid construit in ultimii ani. Invitat la emisiunea Euroatlantica, la Radio Romania Actualitati, secretarul de stat Raed Arafat s-a aratat ingrijorat de presiunile facute de anumiti lideri politici locali care doresc sa aiba in subordine administrativa efectivele SMURD. Un sistem medical de reactie rapida, ce actioneaza zi de zi, pregatit sa intervina la situatii speciale si calamitati la nivel national, nu poate fi fragmentat si diminuat ca putere de implicare pe teritoriul tarii. In opinia doctorului Raed Arafat orgoliile autoritatilor locale care vor dori sa detina controlul vor diminua major puterea SMURD si a serviciilor de interventie medicala rapida. O astfel de decizie ar afecta progresele inregistrate pana acum in domeniul SMURD, a mai declarat doctorul Raed Arafat, si a precizat ca descentralizarea va duce sistemul medical de interventie rapida pe o traiectorie necunoscuta, cu foarte multe riscuri, in conditiile in care rezultatele actuale sunt pozitive.
Impotriva unei eventuale descentralizari s-a pronuntat si colonelul doctor Gabriel Cristian. Medicul mlitar, comandant al Centrului de Boli Cardiovasculare al Armatei, a declarat ca centralizarea in domeniul sau a redus mortalitatea la nivelul infarctului miocardic acut cu 50 % la nivel national in ultimii 3 ani.

Lectia din Muntenegru

Cea mai ampla operatiune de evacuare medicala cu sprijin militar din istoria Romaniei impusa de tragedia din Muntenegru a dovedit ca tara noastra se situeaza printre cele mai avansate state in domeniul MEDEVAC din Uniunea Europeana. Surprinzator: exista un domeniu de o deosebita importanta care situeaza Romania pe nivel comparabil cu Franta, Belgia si Marea Britanie. Mai mult decat atat, procedurile si colaborarea intre cele 4 ministere implicate, comanda unica venita de la Guvern, au dovedit ca suntem capabili sa rezolvam situatii de evacuare medicala de la distanta, din alte tari. Si tot ce s-a intamplat a fost de fapt trecerea cu eficienta a unui examen, o provocare unica pentru Romania, misiune indeplinita ce i-a suprins nu numai pe partenerii din Uniunea Europeana ci si pe cei din Statele Unite.
Operatiunea de MEDEVAC din Muntenegru a dovedit ca Armata si SMURD au capacitatea de reactie rapida pentru situatii de urgenta chiar si in afara granitelor tarii. Dovada complexitatii acestei operatiuni, din punct de vedere medical, este ca si in acest moment pacienti din accidentul din Muntenegru se afla in continuare internati in spitale din Bucuresti, multi dintre ei in situatii critice. Ceea de dovedeste ca aceste cazuri au fost tratate cu maxima specializare si tranportarea lor din Muntenegru a solicitat asistenta medicala permanenta de inalta calificare, cu accent pe UPU si pe specializari medicale de extrem de avansate. De mare importanta s-a dovedit a fi, asa cum imi declara doctorul Raed Rafat, experienta dobandita in ultima perioada de SMURD inclusiv prin colaborarea cu Fortele Aeriene Romane prin operatii de evacuare medicala desfasurate la nivel national. Incendul de acum un an din Maramures cu 16 pacienti „arsi” transportati la Bucuresti cu aeronave ale Fortelor Aeriene Romane, opt arsi evacuati cu avioane de SMURD cu avioane militare din Gheorghieni, in 2008, alte operatiuni similare au „coagulat” legatura operativa, au stabilit proceduri si au condus la specializarea MEDEVAC cu rezultatele obtinute in incidentul din Muntenegru. Doctorul Raed Arafat imi declara: „Ce s-ar fi intamplat daca nu aveam aeronavele militare de transport, logistica si personalul SMURD: i-am fi lasat pe romanii din Muntenegru sa astepte, sa solicite acoperirile asigurarilor medicale? Cum ar fi fost sa transferam aceasta sarcina dificila de sustinere medicala catre un stat care are o populatie un pic mai mare decat sectorul 6 din Bucuresti?”

Pericolul descentralizarii SMURD si a serviciului de Ambulanta

SMURD MuntenegruSuccesul SMURD in acest moment, dar si cel al serviciilor de ambulanta, este rezultatul unei munci sutinute sub indrumarea doctorului Raed Arafat. Eu unul am incredere deplina in acest om care este consultat pe aceasta problematica a serviciilor de urgenta de foarte multe state europene, est curtat si i s-au facut oferte de nerefuzat (din punct de vedere financiar) pentru a prelua servicii similare din alte tari. Eu unul chiar nu inteleg de acest minunat om continua sa ramana in Romania si sa se lupte pentru a dezvolta si perfectiona SMURD-ul.
Coordonarea la nivel national pentru aceste servicii reprezinta succesul si aduce operativitate, timpi scurti de reactie, elemente esentiale pentru salvarea de vieti in conditiile in care fiecare secunda, fiecare minut in interventii medicale de urgenta conteaza pentru salvarea unei vieti aflate in pericol. Din pacate, interese politice locale care doresc controlul „la buton politic regional” pot conduce la distrugerea unui sistem functional in interesul imaginii la nivel administrativ local pentru anumiti lideri politici. Nu conteaza interesul national, nu conteaza ca un sistem ce salveaza vieti a inceput sa functioneze si sa dea rezultate. Important este ca domnul politician X din localitatea Y sa aiba in mana sa serviciul de ambulanta care sa actioneze la nivel local si, pe viitor, daca e posibil, si SMURD. Acesti lideri politici zonali doresc mici SMURD-uri, mici servicii locale de ambulanta care sa actioneze in interes national doar dupa aprobari in cascada, pe sistem birocratic si institutuional specific balcanic, cu timpi morti necesari aprobarilor, cu orgolii personale politice locale. Din pacate, aceste informatii nu sunt doar zvonuri ci sunt solicitari ce urmeaza sa fie dezbatute la nivelul comisiilor de specialitate din Parlament.
In acest moment atat SMURD cat si Ambulanta cu o coordonare nationala dau rezultate, au eficienta si salveaza veti. Intr-o coordonare unica, la nivel national, asa cum se intampla in cele mai dezvoltate state din Uniunea Europeana. Un accident de amploare s-a intamplat in Ungaria in 1996. Au avut nevoie de inundatii majore pe bazinul Tisa pentru a-si da seama de greseala descentralizarii serviciilor de urgenta medicala. S-au pierdut vieti, s-au confruntat cu probleme, pentru a reveni la un sistem unitar si eficient, national ca aplicare, pentru sistemele de urgenta medicala. Asa cum se intampla de mult timp in statele din UE (cu exceptia Germaniei unde sunt prevederi si individualizari la nivel de landuri in regim federal). Mai mult decat atat, doar un serviciu national de interventie rapida medicala isi poate coordona activitatile cu MApN, cu medicii militari dar mai ales cu flotila de aeronave militare. Un ultim pas pozitiv in acest sens este achizitionarea de catre SMURD a unor aeronave de mediu curier, de dimensiuni reduse, cu o viteza de deplasare de 450 km/h, capabile sa intervina rapid in zone diferite ale tarii, cu piloti ai MApN. O astfel de aeronava a fost deja achizitionata pe banii SMURD (prin contributia de 2% a celor care sustin acest serviciu medical de urgenta). Intra in scurt timp in utilizare si urmeaza o a doua aeronava similara.
Ce s-ar intampla cu aceste rezultate, cu aceste beneficii, progrese, daca evolutia pozitiv a SMURD va fi obstructionata de interesele unor lideri politici locali?

Argumente impotriva descentralizarii SMURD, Ambulantei si serviciilor medicale specializate

MEDEVACIn aceasta analiza am pus degetul pe problemele principale ce pot fi generate de o descentralizare la nivel SMURD, Ambulanta si chiar a unor servicii medicale de performanta. Nimic nu iti poate sustine afirmatiile mai bine si mai corect decat parerea specialistilor. Voi insista acum pe citate, pe declaratii acordate postului Radio Romania Actualitati, i emisiunea Euroatlantica al carui realizator sunt, de secretarul de stat Raed Arafat si de medicul militar, col Gabriel Cristian, informatii prezentate in emisiunea Euroatlantica.

Raed Arafat: Deci sistemul de urgenţă în România este diferit şi faptul că atrage atenţia pe modul lui de organizare este pentru că nu este un sistem fragmentat. Deci astfel de discuţii au venit, au plecat, au venit, au plecat, deci tot timpul s-au întors pe masă, din dorinţa unor autorităţi locale, din dorinţa unora şi a altora să zică că eu vreau să preiau sistemul la mine, să fiu eu şef peste tot, peste SMURD, pompieri, ambulanţă, totul să fie la mine. Problema care este? Un sistem de urgenţă de zi de zi, şi aici cât ne permite emisiunea pot să explic acest lucru. Un sistem de urgenţă de zi de zi este întotdeauna un sistem care se pregăteşte pentru a reacţiona la situaţii speciale şi calamităţi. Nu putem avea două sisteme – un sistem de zi de zi care este la autorităţile locale şi un sistem care reacţionează la calamităţi care este naţional. Nu merge. În momentul în care fragmentezi sistemul, în decursul unui număr de ani începi să-l pierzi. Începi să pierzi controlul pe el, începi să pierzi puterea lui…
Radu Dobritoiu: Mecanismul de funcţionare.
Raed Arafat: Mecanismul de funcţionare a lui, pentru că vrând-nevrând încep să apară orgoliile autorităţilor locale care o să dorească fiecare să deţină controlul total. Începi să trebuiască să ceri voie ca să foloseşti o maşină dintr-un judeţ în altul sau dintr-o regiune în alta şi aşa mai departe.
Radu Dobritoiu: Şi orice minut este important.
Raed Arafat: Am trecut prin situaţii şi au trecut şi alte ţări prin situaţii. Dacă luăm Ungaria, de exemplu, care în ’96, dacă nu greşesc a descentralizat o parte din sistemul ei de urgenţă, respectiv pompierii, ca după asta, anul trecut, să-i recentralizeze şi acum am înţeles că i-au remilitarizat, după ce au fost confruntaţi cu o situaţie de dezastru, cu deversările din râul Tisa şi tot şi au văzut că era mult mai bine să aibă un sistem naţional decât un sistem fragmentat, acesta este un exemplu care poate să ne atragă atenţia că trebuie să se analizeze foarte atent situaţia asta. Sunt avantaje, dezavantaje la fiecare chestie, dar întotdeauna trebuie să pui în cântar avantajul spre sistem, spre securitatea cetăţeanului şi spre cetăţean mai ales. Nimeni nu interzice ca autoritatea locală să intervină şi să participe la sistem, dar în acelaşi timp sistemul trebuie să aibă o coordonare exact cum este armata, deci sistemul de urgenţă este armata internă a unei ţări. Exact cum armata reacţionează unitar, sistemul de urgenţă trebuie să reacţioneze unitar. Deci asta este conceptul pe care pot să-l spun acum ca şi sistem şi în baza căruia e construit sistemul nostru integrat. Ideea de a-l fragmenta automat înseamnă o altă viziune şi un alt mod de lucru şi un alt mod dezvoltare.
Radu Dobritoiu: Dumneavoastră recomandaţi actualul sistem şi nici într-un caz descentralizarea, pentru că nu funcţionează.
Raed Arafat: Şi nu e… Acesta e un aspect. Că funcţionează, că e în curs de evoluţie şi este foarte greu să duci de pe drumul lui… Acum e pe autostradă sistemul acesta. Merge, evoluează repede şi tot să-l opreşti şi să-l arunci pe altă traiectorie care este cu necunoscute foarte multe şi cu riscuri foarte multe.
Gabriel Cristian: Eu aş aduce argumente practice în sprijinul acestei idei. Sunt programele naţionale de urgenţă, care funcţionează, unele de trei ani, şi care funcţionează foarte bine şi care…
Raed Arafat: …şi care sunt coordonate de minister. Aşa este.
Gabriel Cristian: Exact. Şi care n-ar putea să funcţioneze decât în sistemul centralizat. Şi eu, pentru că ăsta e domeniul meu, e programul de infarct acut, care funcţionează de trei ani de zile şi care a redus mortalitatea la nivelul infarctului miocardic acut cu…
Raed Arafat: 50%.
Cristian Gabriel: …cu 50%. Deci, vorbim de date concrete. Vă imaginaţi ce-ar însemna ca lucrurile să se disperseze, cred că unele judeţe ar putea să facă faţă, mă refer la centrele universitare, poate, dar atunci majoritatea judeţelor ar avea de pierdut. Totuşi, Muntenia toată trăieşte în patru spitale din Bucureşti în momentul ăsta, oricât ar vrea factorii locali să impună o anumită atitudine. Gândiţi-vă că vor fi judeţe la care infarctele acute nu vor avea soluţie.
Raed Arafat: Deci mai e un aspect care e în Europa şi care a fost o temă a unei discuţii recente, când a fost întâlnirea pe mecanismul protecţiei civile europene. Şi aici ne întoarcem la situaţia care a fost discutată acum doi ani, cu tentativa ca să aruncăm sistemul de urgenţă într-o piaţă liberă şi să-l lăsăm să fie în competiţie cu comercialul şi necomercialul ş.a.m.d. Una dintre problemele pe care deja mai mulţi experţi din ţări, pentru că aici se diferenţiază, experţii din teren de decizia care se ia de…, hai să zicem, de politic şi de anumite autorităţi. Deci acolo unde sistemele sunt descentralizate, au început să apară externalizările sistemului, externalizarea spre chiar privatizarea sistemului, inclusiv a pompierilor. Şi autorităţile locale vin şi invocă că deja ne costă prea mult, nu putem, vrem să închiriem o firmă care să facă treaba asta. Din start, aici avem o problemă care a fost una din discuţiile ridicate şi într-o masă rotundă la care am participat, capacitatea de reacţie a Europei deja la diferite situaţii de calamităţi şi dezastre. De aici porneşte un alt aspect. Sunt propuneri de directive deja care ne vin dinspre ţările unde serviciile de urgenţă tind să ajungă să se comercializeze, în care cer că orice sprijin care se dă la o altă ţară să fie plătit de ţara respectivă, lucru care până acum nu s-a pus problema asta şi care spun că trebuie să plătească cineva, şi atunci trebuie…, venim să ajutăm, ne-aţi chemat, venim să ajutăm, dar tăiem factura pentur ajutorul pe care-l dăm. Ei, astea sunt ţări europene care nu sunt deloc de acord cu asta şi care invocă principiul ajutorului reciproc şi umanitar şi că în situaţie de calamitate nu se pune problema, când mă duc să ajut altă ţară, că să-i tai factura pentru ajutorul pe care l-am dat, însă eu bănuiesc că comercializarea sistemului de urgenţă deja împinge către asta, pentru că, în momentul în care deja ai contracte cu firme comerciale ca să asigure asistenţă de urgenţă la tine acasă, va fi foarte greu să trimiţi astfel de entităţi să ajute internaţional dacă nu le plăteşti în plus, dacă nu le asiguri costurile, dacă nu le asiguri şi profitul pe treaba asta, că ele nu sunt firme umanitare, care să lucreze umanitar, mai ales dacă vrei să le trimiţi în locuri dificile şi locuri periculoase, aşa că avem mult de gândit nu numai la nivel de România. Deci deja la nivel european sunt foarte multe discuţii pe această temă şi pe modul în care Europa îşi păstrează un sistem de intervenţie de urgenţă funcţional, care să poată să reacţioneze nu numai naţional, dar şi la nivel european.

Off the record…

Intr-o discutie off the record, dupa emisiune, doctorul Raed Arafat mi-a dat mai multe informatii despre pericolul reprezentant de actiunea de „descentralizare” pentru SMURD si Ambulanta sustinute de anumiti lideri politici locali. Informatiile, sustinute cu argumente, nu numai ca m-au convins ca o astfel de deseantralizare ne-ar impinge in urma cu 15 ani in serviciile de interventii rapide medicale dar m-au determintat sa scriu si acest articol. Descentralizarea despre care am vorbit in toata aceasta sinteza jurnalistica reprezinta un adevarat pericol pentru functionarea SMURD, a Ambulantei si implicit la adresa vietii noastre si a celor dragi noua.

Exclusivitate Radio Romania Actualitati, la Euroatlantica

Radio Romania Actualitati a analizat in emisiunea Euroatlantica din 4 iulie 2013 operatiunea de evacuare din Muntenegru in emisunea Euroatlantica cu doi invitati de marca in acest domeniu: secretarul de stat doctor Raed Arafat si medicul militar col. Gabriel Cristian, şeful Centrului de Boli Cardiovasculare din Armata.

1 Comment
  1. Reply
    anunturi octombrie 12, 2014 at 1:26 pm

    salut este bun postul sigur am sa mai vin aici foarte
    bun

Leave a reply

*