De ce nu este rentabila realizarea transportoarelor blindate in Romania

Transportoare blindate achizitii

Inainte de a condamna aceasta parere va rog sa cititi cu atentie prezentul articol. Realizarea transportoarelor blindate pentru Armata Romaniei nu poate fi profitabila in acest moment. Departe de mine ideea de a nu sustine industria nationala de aparare, cu respect totodata pentru specialistii de la Moreni. Nu este doar o parere personala ci o opinie construita dupa discutiile recente pe care le-am avut cu generalii (r) Decebal Ilina si Alexandru Grumaz. Stiut fiind ca dl Ilina sustine industria romaneasca de aparare iata ca de aceasta data mi-a adus argumente pentru a intelege de ce nu este profitabila construirea in Romania a blindatelor pe care le doreste Armata Romaniei. Generalul Ilina este unul dintre cei mai buni specialisti in domeniu, cu o expertiza recunoscuta, fost secretar de stat pentru inzestrare (MApN) si pentru industria de aparare (Ministerul industriilor).

Intentia MApN este de a cumpara inca din acest an 272 de transportoare blindate 8X8, aproape jumatate din achizitia totala de 600 de blindate dorite de Armata Romaniei. Comanda din acest an s-ar apropia de un miliard de euro iar blindatele ar urma sa fie produse in Romania in colaborare cu Rheinmetall (Germania). Contractul, din ce am aflat pe surse, se va desfasura conform unui consortiu stabilit 50% – 50% intre Germania si Romania. De aici pleaca si prima problema: niciuna dintre tari nu are decizia. Ceea ca va tergiversa si ingreuna luarea unor decizii in momente importante. Un contract eficient are si un partener care ia decizii, cu peste 50% din participare.

Revin insa la notiunea de profitabilitate, de rentabilitate pentru producerea acestor transportoare dorite de Armata la Moreni. Suntem foarte incantati in acest moment de faptul ca „vor fi oferite job-uri unor oameni care altfel ar sta degeaba” si, potrivit unor „specialisti”, o parte serioasa din banii proveniti din achizitii se vor intoare in economie. O idee gresita si departe de ce se va intampla de fapt. Si o sa va explic de ce.

Transportor 8x8 Armata

Dezavantajul productiei in tara

Pentru a fabrica in tara aceste transportoare specialistii si muncitorii romani vor fi pusi in fata unei provocari: realizarea unui transportor blindat pe care Rheinmetall il livreaza la cheie. Cu se se va realiza insa acest transportor? Daca nu anticipati raspunsul va spun eu: cu produse IMPORTATE. Cantitatea de otel special necesara nu poate fi furnizata de industria romaneasca sau poate fi furnizata intr-o mica masura. Otelul pentru transportoare va fi importat din Germania, Ucraina sau poate din Cehia. Motoarele, turelele, dispozitivele electronice si opto-electronice, cutiile de viteza, ansamblele: nu sunt produse in tara. Vor fi importate. Aproape totul va fi importat. Iar muncitorii romani vor fi platiti pentru a monta pentru prima data (o experienta noua) un transportor iar rezultatul cu siguranta nu va fi identic cu produsul finit vandut de Rheinmetall. Din banii alocati pentru investitie cei mai multi vor pleca din tara pentru a cumpara piesele si materialele necesare care in acest moment nu pot fi asigurate de industria din Romania.

Asadar, baniii pe care noi credem ca ii vom „baga” in industria romaneasca unde se vor duce in cea mai mare parte pentru realizarea acestor transportorare blindate? Vor fi cheltuiti pentru a cumpara din afara tarii tot ceea ce este necesar pentru construirea acestor transportoare.

Avantajele importului cu aplicare offset

Achizitia prin clauza offset-ului ar aduce bani direct, inapoi, in industria romaneasca. Nu toti, dar un procent important din suma pentru achizitii ar reveni in industria Romaniei. Offset-ul reprezinta o modalitate de a compensa partial sumele investite de o tara in achizitia de tehnica militara. Un exemplu „macro” ar suna cam asa: cumparam de un miliard de euro si din acestia (sa zicem) 40% se intorc ca investitii in industria din Romania. Si, in sprijinul offset, generalul locotenent (r) Alexandru Grumaz, in cadrul emisiunii Euroatlantica realizata de subsemnatul la Radio Romania Actualitati a declarat:

Polonezii au cumpărat F16 Falcon Block 52 Plus de la americani la preţul de 3,5 miliarde de dolari. Pentru acest contract, Statele Unite au oferit Varşoviei un credit cu dobândă redusă, având termen de garanţie cinci ani plus cel mai mare contract de offset întâlnit până în acest moment în tranzacţiile internaţionale de armament, în valoare de 6,5 miliarde de dolari. Este o lecţie pe care cred că trebuie s-o învăţăm şi noi.

Aplicand inteligent offset-ul, Romania ar cumpara de la Rheinmetall un blindat „la cheie”, cu garantii, fara a experimenta constructia in tara cu importuri ce ar reprezenta cea mai mare parte din costurile de productie. Una este sa cumperi un produs la cheie alta este sa te apuci sa il produci in tara cu componente provenite din multiple surse – mi-a spus generalul (r) Decebal Ilina. Asadar vom plati, prin productia in tara, importul de materiale pentru constructia blindatelor.

Offset-ul la acest import de tehica militara ar fi adus bani, investitii in industria romaneasca. Probabil acei bani pe care Romania ii va plati (cu minus in balanta) pentru a importa tot ce este important pentru realizarea transportoarelor.

Un alt exemplu pe care vi-l dau este Ungaria. A achizitonat aeronave de lupta de la SAAB (Gripen) si, in schimb, suedezii au deschis in Ungaria o fabrica Indesit. O investitie totala in industria Ungariei, cu locuri de munca si linii noi de productie.

De la Gumela la transportoare 8x8Ceausescu gandea la fel: de ce sa nu fac el in tara un produs din occident. Il facea mai scump si mai prost decat produsul original. Nu avea offset dar chiar daca il avea nu cred ca ar fi contat. Mai mult decat atat, in anii 90 inca se mai producea otel de calitate in Romania, inca mai exista o industrie de aparare cu zeci de mii de angajati. Acum nu mai producem nici otel iar cei mai buni specialisti au iesit la pensie sau au plecat din tara. In anii 90′ ai secolului trecut inca existau resurse importante care ar fi asigurat mare parte din necesarul productiei in tara. In 2017 acestea lipsesc aproape cu desavarsite si trebuie importate. Nu este vorba de Gumela ci de un produs de calitate care nu poate fi realizat in acest moment in Romania fara importuri masive.

Dar… una este sa ti se opreasca masina in drum, alta este sa ti se opreasca transportorul blindat in lupta. Nu chemi platforma de tractare in timpul luptei.

Ne amintim de masina de lupta pentru infanterie? Daca nu va amintiti va spun eu: trebuia sa fie o masina blindata de lupta produsa impreuna cu Turcia. S-a ajuns la un hibrid, realizat in Romania. Inca mai exista piese de la Elbit prin depozite care ar urma la un moment dat sa fie utilizate. Despre MLI: cand este mai multa nevoie de deplasare, luptatorilor le cade senila sau le moare motorul.

Inchei citandu-l, tot din Euroatlantica, pe generalul (r) Decebal Ilina:

Eu cred că singura şansă în care am putea reanima ce a mai rămas din industria de apărare ar fi să folosim în mod eficient „instituţia” – cu ghilimelele de rigoare – offset, ca să putem să facem un transfer de tehnologie, să aducem anumite echipamente şi să încercăm să modernizăm ceea ce se poate moderniza, în primul rând, pentru realizarea propriilor nevoi a industriei de apărare şi în acelaşi timp, să fie şi ca o nişă în care întreprinderile româneşti, alături de întreprinderi de mare nume din industria aceasta de apărare să poată participa pe plan internaţional.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

One Response to “De ce nu este rentabila realizarea transportoarelor blindate in Romania”

  1. Alexandru Florin spune:

    Domnule Dobritoiu,partial aveti dreptate,da in configuratia asta nu merita,mai
    ales ca nu se pune problema sa zicem de export sau alte iluzii.Nu sunt din domeniu,nu pretind ca am experienta,iar in armata am fost doar militar in termen.
    Din cate stiu,de-a lungul istoriei militare moderne,mecanizate,cand fortele mili-
    tare au Intalnit pe campul de lupta echipament superior,rezistent la lovituri de
    tanc,antitanc, sau invers cand propriile vehicule nu faceau fata,la noile sisteme
    antitanc s.a.m.d. s-au intors la proiectare,la produsul lor si au vazut ce trebuie modificat,ingrosat,sa reziste macar la cateva lovituri,fiind in general
    elementul salvator pentru echipaj.In ziua de azi se poate achizitiona usor
    echipament sau vehicule inamice prin terti si sa le folosesti pentru a testa rezistenta propriilor vehicule sau sisteme de atac.Referitor la materiale,otel,
    echipamente electronice.s.a.consider ca putem rezolva prin proiectele proprii,
    B-33 Zimbrul,Saur1,2, care stiu ca au rezistenta la mine S.T.A.N.A.G.PANA la 2,3,4,5,la TR-85,SAU TR-2000,I.A.R.-93 respectiv regandirea lui partiala,da sigur
    imediat o sa apara unii ca nu sunt sigure,ca visez,ca nu avem bani,dar avem bani
    sa platim miliarde pe niste vechituri F-16,DE SUPER NOI,de parca cumparam F-18 ultimul tip.In Vietnam,avioanele americane,asta e recunoscuta de americani intr-un documentar pe Discovery,picau ca mustele in fata Mig-21.Au preluat un
    Mig-21 de la un defector sirian lau dus in Statele Unite si lau dezmembrat,lau intors pe toate fetele,nu era cu nimic deosebit,da era un avion bun,insa doar atat,problema o constituiau pilotii americani.In concluzie,ca sa obtinem echipamente bune,trebuie sa facem teste,cu exploziv,pentru eficienta,pui niste
    carcase de porc inauntru,sau niste porci vii bine anesteziati, si testezi,la 1kg de TNT,2,3,7, unde a cedat,te intorci,vezi daca la tancuri sau transportoare blindajul excesiv a afectat mult viteza sau mobilitatea,mai imbunatatesti motorul,pentru astea nu-ti trebuie ultima generatie de utilaje.

Leave a Reply

*

Powered by WordPress

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress